گــزارشگــر خــروش رعــد
۰۹ می ۲۰۲۱



جنایت در حق غیرنظامیان: دیروز دند غوری، امروز دشت برچی، فردا کجا؟

این روز ها خروج جبری توأم با رسوائی عالمگیر نیرو های نظامی اشغالگر شکست خوردۀ امپریالیست های امریکا ــ ناتو، سرخط رسانه های جهانی و نقل هر مجلسی شده است.
دولت مزدور و خیانت پیشۀ مستعمراتی که پس از تعبیه شدن، طی این ۲۰ سال در تجرید کامل از مردم شجاع افغانستان در سایۀ ارتش های  اشغالگر و طیارات و تانک های اربابان اشغالگرش در ارگ پوشالیان کابل دائر بود، با ترکیبی از سران  خودفروختۀ ارتجاع قومی، با درخواست ها، تخاصمات و فرونخواهی های متعدد جناحی، در حال فروپاشیدن است. لذا بعید به نظر می آید تا بخش ها و جناح های درون دولت پوشالی و ماحول آن در متن نظام مستعمراتی در برابر مهاجمان طالب، در یک صف و در هماهنگی عمل کنند. نیرو های پوشالی سرکوبگر دفاعی ــ امنیتی غرق در فساد و ستمگری این دولت جدا از مردم که سال ها در کنار اشغالگر علیه مردم خود جنگیده، کشتار و جنایت کرده اند، حال بدون حضور نیرو های مجهز اشغالگر، در حالت ترس و اضطراب از انتقام مردمی، توان دفاع از حریم  خود و امنیت مردم در کابل و سائر شهر  ها و روستا های کشور را ندارد و دست مسؤولانش از کار خطا خورده است.
با این شاریدگی دولت مزدور غنی، فاشیست های خودفروخته و شیفتۀ قدرت هم با حمایت همه جانبۀ مراکز متعدد مغرض و بدخواه بیرونی مثل دول و دستگاه های اطلاعاتی پاکستان، ایران چین، روسیه و... در عین چراغ سبز نشان دادن امپریالیسم جنایتکار و فریبگر امریکا به طالب، برای رسیدن به قدرت و "امارت اسلامی"، بر طبل جنگ نواخته، به حریف مستأصل زور گفته، او را در چندین جبهه به مصاف طلبیده و موجی از خون و خشونت سازمانیافته و هماهنگ را به جان و مال مردم بیدفاع و مظلوم کشور رها کرده اند. این روز ها جنایات هولناک نظامیان مزدور طالبی و دولتی در ابعاد وسیع عرصه های مختلف حیات غیرنظامیان در هلمند، قندهار، بغلان، کابل و... را آماج قرار داده است. مزدوران طالبان که تا دیروز به بهانۀ مبارزه با "نیرو های اشغالگر" از بیرون مسلح و تمویل و گسیل می شدند تا برای رسیدن به  قدرت بجنگند و جهانی را دود و خاکستر سازند، پس از تسلیم شده شان به امپریالیسم متجاوز و قاتل امریکا در بیش از یک سال قبل و به سر بردن با اشغالگر در تسلیمی و صلح و سلم، در عین تجدید عهدنامۀ بردگی به آفریدگار خود ــ امپریالیسم امریکا ــ در پی کسب قدرت، در روز روشن و در حالی که جهان و منادیان کاذب حقوق بشر (اربابان طالب و غنی) نظاره می کنند، آشکارا و بی هراس از بازپرس، دست به جنایات هولناک می زنند.
این روز ها که برَو برَو نیرو های اشغالگر است، دولت خیانت ملی هم ناتوان و فاشیست های طالبان هم افسارگسیخته، وحشت و ارعاب بر فضای کشور و شهر کابل حاکم شده و دلهره بر دل ها راه یافته است. حوادث خونین و جنگ و جنایت دهاره های اسلامی اعم از مجاهد و طالب و ملیشیای نومسلمان در دهۀ نود میلادی در جلو چشمان مردم و کابلیان است. مردم هردم شهید افغانستان که در شراسط کنونی از لحاظ بالفعل عددی در امر تعیین سرنوشت ملی و اجتماعی شان نیستند، از فرط استیصال و ره گم کردگی، برای نجات چشم به آسمان دوخته اند، در حالی که این امور زمینی از حیطۀ عمل افلاکیان به دور بوده و کار خود زمینی ها است. لذا به رغم چشمداشت مردم، نه کاری و کارستانی از جانب آسمان ساخته است و نه هم معجزه و گشایشی در کار است. تا روزی که مردم به نیروی خود و به منشاء زمینی قدرت که همانا خود همین مردم اند، پی نبرند، وضع همین گونه باقی مانده و در بر همین پاشنه خواهد چرخید.
در این نوبت رها سازی موجی از ترور و خشونت علیه غیرنظامیان، زندگی و امنیت آنان،  تازه انفجار قوی موتر مملو از مواد منفجره جلو مکتب دخترانه در دشت برچی در غرب شهر کابل؛ طبق اخبار،  جان۳۰ شاگرد دختر و سائر افراد غیرنظامی را گرفته و۷۴ تن (به گفتۀ اهالی محل حدود۲۰۰ نفر) را زخمی ساخته است. طبق گزارش مزدوران دولت کابل، انفجار حوالی ساعت چهار و نیم به وقت محل در نزدیک مکتب "سیدالشهدای" "شهرک اتفاق" در منطقۀ دشت‌ برچی رخ داده است.
به دنبال ارتکاب این جنایت، ارگ مزدوران پوشالی به ریاست غنی مزدور و جنایتکار مثل همیشه در کمال وقاحت انفجار ها در مکتب نسوان سیدالشهدای دشت برچی را یک حمله تروریستی خوانده و به فاشیست های طالبان که زیر فشار چند لایۀ اربابانش به سازش و مصالحه با آنان تن داده است، نسبت داد. غنی، این مزدور وجدان باخته مثل دفعات قبل "به نیرو های امنیتی دستور داده تا این عمل طالبان را بی پاسخ نگذارند. از جانب دیگر حاکمیت پوشالی، عبدالله رئیس پوشالی و نامنهاد "شورای مصالحه" نیز برای آن که از غنی پس نماند، "با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است". غیر از این دیگر چه کاری از دست این دو مزدور شرف باخته و مستأصل امپریالیسم برای خانواده های داغدیده و زخمیان این جنایت هولناک ساخته است. از بیست سال قبل تا کنون پس از ارتکاب هر جنایتی توسط اشغالگران، نظامیان و نیروهای امنیتی و امنیت ضد ملی، طالبان، داعشیان، جنگ سالاران، تبهکاران، دزدان، مافیا و غیره؛ کرزی ــ احمدزی حکم تحقیق را در روی یخ نوشته و در آفتاب گذاشته اند. در همۀ موارد، جنایت دیروز در ازدحام و پیامد های جنایات بزرگتر امروز و فردا، فراموش شده است.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل، "یوناما" در نقش موید تجاوز و اشغالگری امپریالیسم و تداوم آن با همۀ تبعاتش بر زندگی مردم افغانستان؛ و در نقش همکار و همراه اشغالگران غربی، همین سازمان مللی که حاضر است با همه جنایتکاری های فاشیست های طالب، سرنوشت مردم مظلوم افغانستان را به دست آن جنایتکاران ساخته و پرداختۀ امپریالیست های امریکا ــ ناتو و ارتجاع منطقه بسپارد و هیچگاهی به عنوان یک سازمان جهانی تجاوز و جنایت و تعدی امپریالیسم و مزدوران اسلامی اش را بر مردم و کشور ما محکوم نکرده است؛ نیز فریبکارانه با «ابراز "تنفر شدید" نسبت به این حمله، آن را "قساوت در برابر غیرنظامیان" خوانده» است.
هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حملۀ جنایتکارانه بر مکتب نسوان به عنوان یک هدف غیرنظامی را که مصداق "جنایت جنگی" را در خود دارد، به عهده نگرفته است.
سخنگوی گروه خودفروخته و فاشیست طالبان که همین روز ها و شب ها در هلمند و بغلان به ویژه در دند غوری آن ولایت با سنگر گرفتن در خانه های مردم و جنگ از آن محل با نیرو های نظامی دولت مزدور غنی، منازل و مال و منال مردم در بازار آن ولسوالی را سوختانده و مرتکب جنایت جنگی شده است، ضمن وقوف بر هول انگیز و قابل پرسش بودن جنایت حمله بر مکتب، به طور فریبکارانه نول خونینش را به خاک مالیده و  این حمله بر هدف غیرنظامی را محکوم کرده است‌.
سه احتمال در مورد عامل یا عاملان حملۀ انفجاری بر مکتب نسوان دشت برچی جوجود دارد که نباید نادیده گرفته شود و در هر یکی از سه حالت، نباید عامل اساسی این رشته جنایات بی پایان ــ امپریالیسم اشغالگر ــ فراموش شود:
الف ــ دست داشتن داعش: در گذشته تجمعات و اماکن مذهبی  شیعیان افغانستان در کابل و هرات مورد حملۀ داعش واقع شده است. این گونه حملات نشانۀ جنگ نیابتی عربستان ــ امریکا با ایران در افغانستان و کشور های دیگر مثل پاکستان بوده است. حکام عربستان سعودی با برنامه های بلندپروازانه در منطقۀ شرق میانه، جنوب آسیا، آسیای میانه و شمال افریقا، یکی از تمویل کنندگان مالی و حامیان گروه داعش در افغانستان و منطقه اند. داعش در عین وابستگی به اهداف پلید توسعه جویانۀ استعماری امریکا در منطقه به شمول افغانستان، در نقش ابزار جنگ نیابتی عربستان ــ امریکا علیه منافع ایران و اهداف ضربت پذیر شیعی عمل کرده است. تنها اسم شیعی مکتب دخترانۀ "سید الشهداء" در دشت برچی کابل، واژۀ پرجاذبه برای داعش است. وقایع خونین گذشته احتمال می دهند که این بار نیز حمله کار داعش بوده است.
ب ــ دست داشتن طالبان: در بسا از حملات مشابه قبلی، واژۀ "داعش" اسم مستعار مزدوران و ملیشه های خونریز و خودفروختۀ طالب بوده است. این روز ها طالبان با رها سازی موج جنایات مکرر علیه اهداف غیرنظامی، در پی ایجاد رعب و هراس در دل های مردم افغانستان و ایجاد ترس و اضطراب در میان نیرو های پوشالی، ولی ظالم و ستمگر دولت خیانت ملی غنی و نابودی مورال ضعیف جنگی و انگیزۀ جنگیدن آنان اند. طالبان با تمامیت خواهی تمام، در صدد آنند تا با ایجاد رعب و وحشت، به سهولت و بدون رقیب به قدرت برسند. طالبان در عین آگاهی از شناعت کشتار غیرنظامیان و ترس از محاسبه، طی چند سال اخیر، به اساس مشورۀ کارشناسان حقوقی دول و محافل حامی شان، در موارد مشابه پس از ارتکاب جرم و جنایت، برای رد گم کردن؛ آن را توسط نمایندۀ شان یا با صدور بیانیه ای از دفتر شان، محکوم کرده اند. لذا زیاد احتمال دارد که حملۀ خونین و جنایتکارانۀ بر مکتب نسوان دشت برچی، کار فاشیست ها و جنایتکاران زن ستیز و مکتب سوز طالبان باشد.
ج ــ دست داشتن نیرو های نظامی ــ امنیتی دولت مزدور کابل در حملۀ دیروز: دولت مزدور کابل شاریده و مستأصل است و سران دولت و مسؤولان نظامی ــ امنیتی آن می دانند که بدون حضور نیرو های مجهز اشغالگر امریکا ــ ناتو نمی توانند همزمان در چندین جبهه علیه طالبان بجنگند، زیرا نیرو های انسانی و منابع مادی ــ تخنیکی آن کفاف جنگ همزمان را نمی کند. لذا سران و مسوؤلان دولت مفلوج و پوشالی غنی با سناریو سازی، در صدد اند تا اربابان اشغالگر غربی شان را مجاب سازندکه با تنها ماندن دولت، به زودی سقوط کرده و شما منافع زیادی را در این کشور از دست می دهید. بدین وسیله ممکن است، دولت و دولتیان مزدور، عمر ننگین خود را چهار صباحی به موازات اشغال کشور طولانی تر سازند.  
دولت خیانت ملی طی این ۲۰ سال تجاوز و کشتار امپریالیسم به افغانستان اشغالی، دست و دامانش به خیانت آلوده است و آب از سرش پریده است و در غرقاب تباهی دست و پا می زند. این دولت در چنین وضعی اسفناک برای خودش، پایبند هیچ معیار و موازین اخلاقی و انسانی نه، بلکه به مصداق آب تا گلو، بچه زیر پای، عمل می کند. برای این دولت خیانت پیشه و فاسد، هدف وسیله را توجیه می کند. لذا مردم افغانستان نباید فریب این اشک تمساح ریختن غنی و عبدالله و محکوم کردن و همدردی شان با قرباینان جنایت و خانواده های ماتمدار و دستور تحقیق شان را بخورند. نتیجه این که به احتمال ضعیف، حملۀ امروز بر مکتب نسوان دشت برچی، می تواند به طور بالقوه کار دولتیان باشد.
‏نتیجه گیری:
حمله با موتر مملو از مواد منفجره بر مکتب نسوان دشت برچی در غرب کابل اشغالی، کار هر کسی که باشد، جنایت نابخشودنی جنگی است. مسؤولیت اساسی این جنایت جنگی به دوش امپریالیست های اشغالگر امریکا ــ ناتو می افتد، زیرا همین امپریالیست های متجاوز به همه ارزش های مادی و معنوی کشور اشغال شدۀ ما، با تاخت و تاز، با کشتار و دوام جنگ ارتجاعی و اشغالگری شان، دولت مزدور کابل، مزدوران طالبانی و داعشی را ایجاد و در کشور ما تعبیه و جا به جا ساخته اند و با حضور اشغالگرانۀ و تروریسم دولتی شان، زمینه ساز رشد افراطیت ارتجاع  اسلامی، تروریسم، ترویج فرهنگ مافیائی، عفو جنایتکاران و ناقضان حقوق بشر و انفجار و انتحار پی هم شده اند. دولت مزدور کابل و مسؤولان نهاد های نظامی ــ امنیتی اش در کوتاهی و فقدان اراده برای دفاع از امنیت جانی، مالی و ناموسی مردم افغانستان در دادگاه مردمی و از منظر قوانین بیت المللی قابل مواخذه است. گروه های اجیر تشنۀ قدرت طالبی و داعشی نیرو های جنایتکار و مجرمان جنگی متکرر خریده شده ئی اند و بایستی بابت این همه جنایت های هولناک جنگی شان و صدمه زدن به ارزش های مادی و معنوی و مواریث فرهنگی و بنا های تاریخی کشور ما، پاسخگو باشند. امپریالیست های جنایتگستر امریکا ــ ناتو در همه احوال و موارد فوق و در قبال عملکرد جنایات گروه های سه گانۀ ساخته و مورد حمایتش، مسؤول درجه یک است.

۱۸ ثور ۱۴۰۰شمسی/ ۰۸ می ۲۰۲۱میلادی