مـعــلــم رسـول
۰۸ جون ۲۰۱۸



تجلیل واقعی از مجید فقط با ادامۀ راهش و متشکل شدن در سازمانش میسر است!

هـژدهم جوزا روز جاودانه شدن مشعلدار سربکف رزم سترگ آزادی و انقلابی خلق افغانستان زنده یاد رفیق مجید است. همه ساله در این روز از مجید و سائر فرزندان مبارز و انقلابی توده ها که در راه رهائی کشور و توده های خلق از سلطه و ستم استعمار و ارتجاع سربازی کرده اند، به اشکال مختلف یادبود به عمل می آید. هر چند سوژه و موضوع همۀ این تجلیل های سالانه یکی است و آنهم یاد از زنده یاد مجید و دیگر جانبازان انقلابی سامائی و غیرسامائی؛ ولی با وجود یگانگی در سوژه، انگیزه ها و نیات همگان از یادبود این پیشتازان یکی نبوده و متفاوت است: واقعی و ریائی، شریفانه و کاسبکارانه!
پس سؤال مطرح می شود که چرا و چگونه از رفیق مجید و دیگر زنده یادان سامائی تجلیل کنیم؟
بزرگداشت از یاد، خاطرات و مبارزات انسان هائی به عمل می آید که در راه اهداف شریفانه و آرمان های متعالیی رزمیده و فداکاری کرده باشند و مبارزات و دستآورد های مبارزاتی دیروزی آن ها در مبارزات جاری امروز تداوم داشته و یا بر آن تأثیر بگذارد. چنین انسان هائی که بر پیشرفت تاریخ تأثیر می گذارند، به راستی سزاواز یاددهائی و تجلیل بوده و الگو و سرمشقی اند برای تلاشگران پس از خود.
رفیق مجید از زمرۀ یک چنین انسان هائی است که تفکر و عملش بر سیر پیشروندۀ تاریخ اثرگذار بوده است؛ از این رو، او هم الگو و سرمشق است و هم سزاوار تجلیل و تکریم از جانب خلق کشور خود و نیرو های مترقی و انقلابی آن. رفیق مجید بی بدیل ترین و تأثیرگذار ترین شخصیت در چهل سال خونین اخیر تاریخ کشور ما  و در خلال مبارزات رهائی بخش و انقلابی خلق ستمدیدۀ افغانستان بوده است. او یک ربع قرن ابزار رفع ستم ملی و طبقاتی از توده های خلق را تدارک دیده و در تکامل مبارزاتش علیه استبداد و استعمار، به "اندیشۀ پیشرو عصر" و "سازمان پیشتاز" رسید. او سازمانی را بنیاد نهاد که طی ۳۹ سال از این چهل سال اخیر، افتان و خیزان ولی پیوسته سرگرم مبارزه علیه امپریالیسم و ارتجاع بومی بوده است. مجید علاوه از ایجاد ساما، آغازگر جنگ مسلحانۀ انقلابی در تاریخ کشور شده و این افتخار مبارزاتی به نام مجید و ساما ثبت است. رفیق مجید در عین حال با شعار رزمندۀ "جاوید باد پیوند خون خلق ها و اقوام سراسر کشور"، مبتکر عملی وحدت رزمجویانۀ ملی ملیت ها و اقوام کشور در چهارچوب "جبهۀ متحد ملی افغانستان" علیه سوسیال امپریالیسم روس و ایادی انقیاد طلب "خلقی ــ پرچمی" آن شده و خود رفیق مجید پلاتفرم آن را نوشته و بیرون داد.
زمانی که روس اشغالگر با مقاصد استعماری به کشور ما تاخت، این مجید بود که روس اشغالگر را "در سراشیب رسوائی و تباهی" دیده و با یقین کامل علمی به این سرنوشت حتمی روس متجاوز، ضمن استقبال مسلحانۀ رزمندگان سامائی از اشغالگران روسی در فردای تجاوز ششم جدی ۱۳۵۸ش، مجید و ساما با شعار "بریده باد زبانی که در برابر تجاوز امپریالیسم به کشورش خاموش بماند!" سهمگیری  پیشتازانۀ ساما را به طور رسمی در جنگ آزادیبخش ملی علیه سوسیال امپریالیسم غدار و متجاوز روس اعلام داشت.
رفیق مجید در پرتو "اندیشۀ پیشرو عصر" سازمانی ساخت و آرمانی برای آن برگزید و درج برنامۀ آن کرد و میراث گرانبهای مبارزاتی ای در چندین عرصه از خود به یادگار گذاشت. این سازمانی که رفیق مجید ساخت ــ ساما ــ تا هنوز زنده است و نبض آن می زند و در راه تحقق آن آرمان ناتمام بانی خود می رزمد.
چگونه از مجید بزرگداشت به عمل آوریم؟
رفیق مجید انسانی بود باورمند به اندیشۀ انقلابی، آرمانگرا، سازمانده، فرمانده، رهبر بی بدیل و ممثل راستین وحدت رزمندۀ توده های خلق کشور. از او اندیشه ای، آرمانی، سازمانی، راهی و وظائفی به جا مانده است.  بدیهی است که تجلیل واقعی از مجید و همرزمان انقلابی جانباز او با این ارثیه، راه و وظائف ناتمام او پیوند ناگسستنی دارد. یگانه ملاک و محک گرامیداشت از مجید، گرامی داشتن اندیشه و جمع شدن مدعیان راهش به دور سازمان مجید در راه انجام وظائف انصراف ناپذیریست که در نهایت به تحقق آرمان شکوهمند مبارزاتی او منتهی می شود.
با حرف زدن صرف و سالی یک روز در تجلیل های فرمایشی نوع سرکاری با مجید اعلام وفاداری کردن و ۳۶۴ روز دیگر سال را لم دادن و زبان گویای سامای مجید را بستن، بزرگداشت از مجید نیست. بد تر از این، ضمن انحراف و ارتداد تسلیم طلبانه از خط سرخ رنگ گرفته از خون مجید و سائر پیشکسوتان و رزمندگان سامائی و در عین سنگ اندازی، سبوتاژ و توطئه گری در حق راهیان راستین و استوار راه مجید و ساما؛ نام بردن کاسبکارانه از مجید، رهبر و دیگر جانبازان سامائی و معامله بر سر نام و حیثیت آن سرفرازان انقلابی، در حکم جفا و خیانت به آنان است.
ساما تاریخ پر از فراز و نشیبی دارد. این تاریخ نشان می دهد که با وجود این همه سست عنصری رفیقان نیمه راه و انحراف، ارتداد و تسلیم طلبی عناصر خرده بورژوای گمراه و یا اغواء شده، ادامه دهندگان مصمم امر مبارزاتی ساما  پس از هر افتادنی  بیرق ساما را بلند نگه داشته اند. حال در تداوم این سنت نیکوی مبارزاتی سامائی، این نوبت و در این آزمون بزرگ،  بر ماست تا بر زمینۀ واقعیت های عینی کشور و ضرورت مبارزاتی خلق دربند افغانستان مستعمرۀ امپریالیسم، ضرورتاً در کنار و پیشاپیش توده های خلق به مبارزۀ رهائیبخش و انقلابی برای رفع ستم امپریالیستی و ستم و استثمار طبقاتی در خط و زیر درفش ساما ادامه دهیم. پس چه بهتر که ضمن آموزش از مجید و به گونۀ وی برای تقویت سلاحی که مجید بزرگ آن را حدادی کرد( ساما)؛ در جریان مبارزۀ ملی ، دموکراتیک و انقلابی تلاش جمعی کرده و بدین وسیله شایسته ترین بزرگداشت را نیز از زنده یاد مجید و سائر زنده یادان سامائی و انقلابیون و مبارزان راه آزادی کشور به عمل آوریم.
ــ نام و نام آوری مجید و جانبازان سامائی و انقلابی کشور همیشه جاوید باد!
ــ به پیش به سوی خروشیدن هر چه بیشتر سنگر رزم مجید(ساما) علیه امپریالیسم و ارتجاع!