جمعی از اعضای سازمان آزادیبخش مردم افغانستان (ساما)
۱۶ جولای ۲۰۲۴



توضیحی به پرسش مشترک تعدادی از خوانندگان نقد "اعلامیۀ ویژه"

اندکی پس از اکمال نشر بخش بخش نقد ما از "اعلامیۀ ویژۀ" تسلیم طلبان تحت عنوان «تداوم انقیاد، تسلیم طلبی و خیانت "اعلامیۀ ویژه" نویسان تحت نام و آرم "ساما"»، تعدادی از خوانندگان آن نقد از مجاری مختلف پرسش و ایراد مشترکی را مطرح کردند، مبنی بر این که نقد ما در اخیر خود طرح مشخصی برای کار ندارد.

بدین وسیله، برای رفع ابهام در زمینه، موارد زیر را به توجه این خوانندگان پرسشگر و مجموع علاقه مندان به تاریخ، مبارزات و سیر آتیۀ "ساما"، می رسانیم:

          ۱. ضمن ابراز امتنان از توجه خوانندگان علاقه مند به موضوع و این ذوات پرسشگری که با دقت محتوای نقد ما را مرور نقادانه کرده و با علاقه مندی سؤال خود را مطرح کرده اند، بیفزائیم که نقد علنی ما در محکومیت یک حرکت تسلیم طلبانه در گسترۀ سازمانی و ملی برای مطالعۀ عمومی نوشته شده و خوانندگان آن از نگاه موضع طبقاتی و دیدگاه های فکری ــ سیاسی متفاوت و حتی متضاد، طیف های مختلفی را شامل شده و برای هر طیفی از خوانندگان پیامی دارد. لذا، ما لازم ندیدیم در همچو یک نقد خطاب به عموم خوانندگان و از همین روزنه طرح مشخص کاری خود را مطرح سازیم. با توجه به نیاز مخفی کاری در زمینۀ مسائل عملی ــ به ویژه در داخل کشور ــ ترجیحاً طرح خود را با ذوات و گروه هائی در داخل و خارج از سازمان که ــ به رغم برخی اختلاف ها ــ با آنها در مسائل اساسی نگرش، درک و زبان مشترک داریم و پس از موضعگیری آنها در قبال نقد ما و تأیید خط عمومی و روح آن (موضع صریح ضد اشغالگری امپریالیستی ــ ضد ارتجاعی، ضد انقیاد طلبی، تسلیم طلبی و خیانت ملی و تاریخی باند تسلیم طلب مطرود از ساما و سائر گروه های تسلیم طلب و منحرف)؛ طرح مشخص کاری این جمع را از مجاری معین و مقتضی با آنان در میان خواهیم گذاشت.

          ۲. در دنیائی که طبق بینش و منطق دیالکتیک، هر شیء یا پدیده در آن واحد "هم خودش است و هم ضدش"، هیچ اثر و یا نوشته نمی تواند کامل، ناب و بی عیب و غش باشد و ما نیز چنین ادعائی نداریم. تا زمانی که یک نوشته نقد نشود و یا در پراتیک نرود، عیوب و کاستی های احتمالی آن مستور می ماند. ما فقط به آن عده از خوانندگان علاقه مند در مورد فروعات نوشتۀ ما و ایراد های جزئی آنها توضیح خواهیم داد که در مورد روح کلی و خط عمومی حاکم بر آن با ما موافق باشند و آن را صریحاً قبول داشته باشند. سوای این شرط، پرداختن به فروعات و خرده ایراد های احتمالی موجود را ضیاع وقت می دانیم.

 

یا مرگ یا آزادی!

جمعی از اعضای سازمان آزادیبخش مردم افغانستان (ساما)

۲۴ سرطان ۱۴۰۳شمسی