سازمان آزادیبخش مردم افغانستان(ساما)
۲۸دسمبر ۲۰۱۷



بزرگداشت از سالروز تأسیس سایت «خروش رعد»

از آوان تقسیم جامعۀ بشری به طبقات تا کنون، طبقات حاکم و بر سراقتدار برای ابقای سُلطَه و حاکمیت خود، عمدتاً از دو شیوۀ رایج (اغفال و سرکوب) استفاده نموده اند. به گواهی تاریخ، در برابر شیوۀ سرکوب مستبدان ـ که غالباً محسوس، آشکار و بلاواسطه بوده ـ زحمتکشان تحت ستم و استثمار، مقابلۀ بالمثل نموده و بسیاری از ستمگران را از اورنگ قدرت به زیر کشیده اند. اما به اثر "ازخود بیگانگی" طبیعی و اجتماعی، شیوۀ اغفال مؤثریت دیرپای و بازدارنده داشته است. زیرا که اشاعۀ افکار تحمیق کننده، ایقان «حکومت های آسمانی» و تلقین باور های خرافی توانسته است توده های معروض به ستم و استثمار را از تمسک و اقدام به مبارزۀ جدی و سرنوشت ساز بَرحَذَر دارد. لذا تبلیغ و ترویج اندیشه های روشنگرانهٔ انقلابی در همچو فضای اغواگر و مسموم کننده اهمیت بسزائی دارد.

بیشتر از یک و نیم قرن است که ارتجاع بومی به همیاری و معاضدت استعمار و امپریالیسم توانسته است بر گردۀ خلق ستمکش ما سوار باشد. عامل عمدۀ تداوم این وضع، فقدان آگاهی طبقات و اقشار ضد ارتجاع داخلی و ضد امپریالیسم جهانی از دسائس و توطئه های این مرتجعان بوده است. با توجه به این امر، نیرو های ملی و انقلابی و بالاخص نمایندگان سیاسی طبقات زحمتکش وظیفۀ زدودن ابر های تیرۀ اغواگری و رسالت روشنگری داهیانه از علل نَکَبات تحمیلی بر خلق ستمکش ما را دارند. زیرا که از آوان اشغال رهزنانۀ کشور عزیز ما توسط امپریالیسم غدار امریکا و متحدان مُطیع اش تا کنون، طیف وسیعی از نهاد ها و سازمان های مزدور، تسلیم طلب و خُدام اشغالگران با استفاده از ذرایع و وسائل گوناگون مشغول انجام پیشۀ ننگین اغواگری بوده اند. برای دفع چنین تلقینات مسموم کننده، پادزهر روشنگری انقلابی لازم بوده است.

سایت «خروش رعد» (ناشر اندیشه های ملی، دموکراتیک و پیشرو) در طی یک سال توانسته است مانند واحه ئی در دشت سوزان، تشنگان آگاهی ملی و انقلابی را از آب زلال چشمه های خروشان اندیشه های ملی و انقلابی سیراب کند. همچنان«خروش رعد» به حیث منادی دموکراسی و ارگان سراسری و همگانی، بدیل و وسیلۀ مؤثری برای آگاهی و پرورش توده ها، شخصیت ها، دسته ها، گروه ها و سازمان های ضد امپریالیسم و ضد ارتجاع داخلی بوده است. شایان یادآوری است که پورتال وزین «افغانستان آزاد ـ آزاد افغانستان» نیز حائز چنین حیثیت و جایگاهی بوده است؛ لذا بدون مجامله درخور تمجید و تقدیراست.

سازمان آزادیبخش مردم افغانستان (ساما) با اعتقاد به اصل «بدون تئوری انقلابی، جنبش انقلابی نمی تواند وجود داشته باشد»، وجود یک ارگان تبلیغی و ترویجی روشنگر و رهگشا را ـ که بتواند به خاطر مبادلۀ تجارب و اطلاعات، پرورش و زنده نگه داشتن جنبش، یک رابطۀ واقعی بین نیرو های ملی و انقلابی ایجاد کند ـ از اهم الزامات جنبش آزادیبخش ملی و انقلابی تلقی می کند. هکذا با عنایت و التفات به مقولۀ «از یک جرقه حریق برمی خیزد» متیقن است که سایت «خروش رعد» با احراز چنین جایگاهی تمام اقشار و طبقاتی را که در یک جنگ آزادیبخش ملی نیرو های انقلاب را تشکیل می دهند، دور یک پلاتفورم متحد گرداند و به بیان دیگر «کلیه اخگر های مبارزۀ فعال را یک جا جمع نموده و یک شعلۀ واحد از آن تشکیل دهند». آن طوری که انتظار می رفت، خروش رعد در صدد محقق شدن این مأمول بوده است و اندر این راستا موضع گیری غیرجانبدارانه داشته و بابت تحققِ این هدف ، نظریات و طرح های همۀ احادِ جنبش آزادیبخش ملی را بدونِ کم و کاست و بدونِ دخالت سلیقه ئی بازتاب داده است.

طبق اصول انقلابی و به اساس تحکم شرایط عینی مشخص، سایت به طرح و انتخاب آن مسائلی مبادرت ورزیده که حایز اهمیت جدی سیاسی بوده است. ضمناً رسالتمندانه اکثر دسائس و اغواگری سالوسانۀ دشمنان خلق را ـ که شیادانه در صدد انحراف افکار عمومی بوده اند ـ عندالموقع افشاء نموده است.

سایت «خروش رعد» شاید از لحاظ کمی ـ با توجه به گستردگی و بغرنجی قضایای جنبش ـ در حدی نبوده که بتواند همۀ مسائل جنبش را بدون کم و کاست و به گونۀ همه جانبه، بازتاب دهد. بدون شک از این بابت نارسائی هائی داشته است. اما از لحاظ کیفیت و محتوی آنچه به نشر سپرده، حائز غنای روشنگرانۀ چشمگیری بوده است که از این لحاظ شایستۀ تمجید و بزرگداشت بی شائبه است.

درخشان باد اندیشۀ پیشرو عصر!
فروزان باد فرهنگ دموکراتیک نوین!
مرگ بر امپریالیسم اشغالگر و ارتجاع بومی!
یا مرگ یا آزادی!
سازمان آزادیبخش مردم افغانستان (ساما)
۵ جدی ۱۳۹۶ش/ ۲۷ دسمبر ۲۰۱۷ میلادی