ســـروش
۰۸ مارچ ۲۰۲۰



هشتم مارچ روز ابراز وجود مبارزاتی زنان جهان

زنان، خواهران و مادران ستمکش و رنجدیدۀ میهن، این روز خجسته بر همۀ تان مبارک باد!
هشتم مارچ نمادیست مبارزاتی برای رهائی زنان ستمکش سراسر جهان. این روز را به همه زنان دنیا به ویژه به زنان ستمکش جهان و زنان عذاب کشیدۀ کشور  خود مبارکباد می گویم. روز غرور آفرین هشت مارچ ریشه در مبارزات زنان کاگر در سال های ۱۸۵۷ و۱۸۵۸ میلادی برای اعاد ه حقوق و آزادی در امریکا دارد. در آن سال ها زنان گارگر به پا خاسته و دست به مبارزه زدند. همچنان در سال های ۱۹۰۸ و ۱۹۰۹  در نیورک و شیکاگو ده ها هزار کارگر زن در اعتراض به کار شاقه و طاقت فرسای ۱۲ ساعته به خیابان ها ریختند، دست به اعتصاب زدند و به خاک و خون کشیده شدند، ولی مبارزه را تا برآوردن خواستۀ شان از ۱۲ ساعت به هشت ساعت کار در روز ادامه دادند. و برای حصول سائر حقوق و آزادی خویش رزمیدند. اولین بار کنگرۀ زنان سوسیالیست در شهر کوپنهاگ تشکیل شد. این روز را در هشت مارچ ۱۹۱۳ در شهر مسکو چشن گرفتند. از آن روز به بعد همه ساله هشتم مارچ در سراسر چهان تجلیل می شود. آری تجلیل از این روز، روز همبستگی مبارزاتی زنان ملل جهان از قید بهره کشی و ستم  استثمارگران و ستمگران است. زنان آزاده و انقلابی کشور، سازمان ها و نهاد های آزدایخواه و روشنفکران این روز را گرامی داشته و پاسش می دارند.
بدبختانه از هشت مارچ در حالی تجلیل می شود که زنان تحت ستم در کشور اشغال شدۀ ما در چنگال های خونین امپریایسم اشغالگر و ارتجاع مجاهد، طالب و داعش زن ستیز و نظام ستمگر زرگو اسیر  و در دام  فرهنگ مردسالار و سنت های فرتوت مذهبی  و بدوی گرفتار اند.
از جانبی اشغالگران نظام سرمایه داری با همدستی ارتجاع دینی و مذهبی زمینه ساز و عامل بد ترین شیوه ممکنۀ ستمگری علیه زنان کشور ما هستند: با بمب و راکت، بمباردمان های روزانه و شبانه، انتحار و انفجار، سنگسار، تجاوز و... جان زنان مظلوم میهن، فرزندان و شوهران شان در امان نیست؛ جان می دهند و عذاب می کشند. زنان ستمکش کشور در زیر چتر حکومت پوشالی که مرکب از جانیان وحشی و تارجگران مال، جان و ناموس هم مهینان ما و تحت حمایت مستقیم اشغالگران هستند، جان می کنند. این دار و دستۀ ارتجاعی زن ستیز در اشکال مختلفی از خشونت و بی رحمی زنان و دختران معصوم را مورد تجاوز قرار می دهند و در عین حال به نمایش های مضحک با تصویرگری جعل و اکاذیب، گویا به دفاع از تمام حقوق زن رسیدگی می کنند؟ ما امروز شاهد جنایات نابخشودنی رنگارنگی در کشور خود هستیم  که در حق زنان انجام می دهند.  این درست افکار نیرو های ارتجاعی بومی و حلقات بیرونی حاکم بر نظام مستعمراتی در کشور را به نمایش می گذارد. مرد سالاران در تمام نقاط کشور زنان را به مثابۀ یک برده خرید فروش می کنند و آن ها را در چاردیواری خانه محصور نگه داسته و از حق تحصیل و سائر حقوق حقۀ انسانی محروم ساخته اند.
در کشور اشغال شده ما که آتش جنگ های اشغالگرانه و نیابتی فرسایشی زبانه می کشد و نظام های های دست نشاندۀ جلاد و فاسد به سردمداری پنتاگون، هر روز در مهین ما یکی پی دیگری منتصب و تحمیل می شوند، تن خون آلود و روان مُـعَـذَب زنان اسیر میهن ما توسط همین برده های استعمار بیشتر آسیب پذیر شده و من بعد نیز خواهد شد. همین اشغالگران امپریالیستی هستند که با آوازۀ دموکراسی کاذب خود، نخست زنان و دختران میهن ما را به دست خشن ترین سلاخان، قلدران، رهزانان، چپاولگران و بنیادگرایان افراطی مذهبی ضد زن، می سپارند. آری این مادران و خواهران ما هستند که به خصوص از اوضاع ناآرام و بی ثباتی ای که با قتل و غارت، سنگسار، تیرباران، شلاق، خشونت، تجاوز، فقر و بیکاری، انتخار و انفجار، اعتیاد و....همراه است،  رنج می برند و اولین قربانی را، عذاب دردناک را، بی سرپرستی را، بی خانمانی و صد ها مصیبت وارده را متحمل می شوند.
در تحت سیطرۀ اشغالگران و نظام زن ستیز ساختۀ آنان، دختران معصوم، این اطفال نازنین را در سنین دوازده سالگی در ازدواج های اجباری به مانند برده می فروشند و از حق تعلیم و تحصیل و انتخاب همسر محروم می کنند و با روا داشتن تبعیض جنسیتی، خشونت ها و محرومیت ها، حقوق مسلم انسانی زنان را زیر پا می کنند. زنان رنج کشیدۀ کشور ما باید در برابر ستم چند لایۀ ستمگستران به  پا خاسته و دوشادوش برادران شان برای طرد اشغالگران  و ایادی بومی مرتجع شان ــ این دشمنان غدار انسانیت و هستی اجتماعی زنان ــ و برای آزادی از قید اسارت برده فروشان و ازدواج های اجباری، مبارز ه و فداکاری کنند. 
در این روز که بحث و فحث توافقنامه به اصطلاح صلح بین امریکای متجاوز و قاتل و طالبان جلاد و زن ستیز، این مزدوران بی چون و چرای امریکا غرض به رسمیت شناختن امارت منفور اسلامی به قیمت تسلیم شدن علنی به اشغالگران، و یا هم سهیم ساختن این گروه شیفتۀ قدرت در نظام وابسته جریان دارد، به ذاتش جنایت ننگین دیگری است که خلق افغانستان و به خصوص زنان تحت ستم افغان متحمل خواهند شد و در تیررس حملات زن ستیزانۀ شان مجدداً قرار خواهند گرفت.
طالبان همان جانیانی اند که کمافی سابق انفاذ قوانین خشن و من درآوردى شان را به هیچ وجه کنار نگذاشته، دو باره ملک و ملت ما را به يك جزيرۀ دهشت و وحشت مبدل خواهند کرد. همانطوری که طالبان و قبل از آنان جهادی های وحشی در دوران حاکمت خونین و قهار دره و تازیانۀ شان با زنان افغانستان از دید و ذهنیت دیوبندی، وهابیت، سلفیت و... برخورد می کردند و در برابر زنان افغان تفکر متهجرانه شان را بازتاب می دادند و زنان را محصور در خانه و از حق تحصیل و سائر حقوق شهروندی محروم نموده بودند؛ بار دیگر نیز با همان دید مکدر طالبی ــ جهادی بر زنان و مادران ستم بیشتری روا خواهند داشت. نیم بدنۀ جامعه ما را زنان تشکیل می دهند و در تحت نظام پوشالی و با تائید اشغالگران تا هنوز در اکثر ولایات کشور ما زن ــ این نیم پیکرۀ جامعه ــ در چنبر استبداد سنت های متروک و تحت قیودات متعصبین و بنیادگرایان مذهبی از طالب تا مجاهد که بخشی از ستم امپریالیستی و طبقاتی است، عذاب می کشند. آری همین زنان اسير هموطن ما هستند كه در معرض اسارت، تجاوز، ستم، تبعيض و خشونت عنان گسيختۀ ارتجاعی همین نظام برده منش مستعمراتی ــ طبقاتی قرار دارند. به یقین که همه روزه در هر گوشه ای از کشور شاهد جنایات پیدا و پنهان این تبهکارانیم که در حق  زنان و"مادران" آزادۀ ميهن ما  انجام می دهند.
زنان زحمتکش افغانستان  از  چنگال دلالان لاشخوار امپرياليسم جنايت پيشه،  باند هاى مرتجع و خودفروختۀ جهادى، طالبى و داعشى با اشکال مختلفى از بمبارد تا تيرباران، از سنگسار تا تجاوز، از آتش زدن تا خودکشی و... رهائی نخواهند یافت، مگر اینکه خود شان به دفاع از حقوق و آزادی زنان ستمکش برخاسته و تا پاى جان در کنار مردان مبارز كشور خود بايستند و برزمند. مطالبۀ آزادی زنان افغان برای کسب جایگاه حقوقی برابر با مردان، بخشی انفکاک ناپذیر از مبارزۀ رهائیخش و انقلابی زحمتکشان و نیرو های ملی ــ مترقی کشور ما علیه امپریالیسم و ارتجاع است و هر گونه مبارزۀ پیروزمند زنان برای برابری باید از این کانال بگذرد. مطالبۀ رفورمیستی زنان در چهارچوب نظام مستعمراتی ــ ارتجاعی موجود، نه راه حل معضل زنان و دوای درد آنان است و نه به تغییر بنیادی وضعیت اسفبار جاری منجر می شود.

آزادی زنان در گرو آگاهی و انسجام مبارزاتی آنان است!

نیرومند باد مبارزات حق طلبانۀ زنان افغان!

مرگ و نفرین بر زن ستیزان طالب، مجاهد و داعش و اربابان اشغالگر شان!