ســـروش
۰۸ مارچ ۲۰۲۱



هشتم مارچ و گرامیداشت از آن، دستآورد مبارزات آزادی زنان است!

هشتم مارچ روز جهانی زن را به تمام زنان تحت ستم و استثمار کشورم و به همه زنان زحمتکش و تحت ستم جهان تبریک و تهنیت می گویم. "زن" که به مثابۀ نمادی از زيبائي هاي طبيعت، نیمۀ نفوس و نیمۀ خانواده و مادر شرین زبان، با عواطف انسانی و محبت مادری، بنیاد و اساس یک جامعۀ انسانی برابر و نابرابر را بنا نهاده و نیمۀ آسمان را بر دوش دارد. جا دارد تا به بزرگداشت از این موجود خلاق و نیمۀ شریف آدمیت، با اکرام و تعظیم از مقام شامخ انسانی اش، با شایستگی و ارج گذاشتن به تمام حقوق حقه اش در عین اعتراف و اعتراض به ستمکشی و فرودستی اش، این روز را گرامی داشته و با جوش و خروش تجلیل کنیم.

آری، این زن است که با نقشش در تولید اجتماعی و نظام خانواده، بنيان گذار زندگی اجتماعیست.  نمی توان بدون مشارکت زنان در تغییر مناسبات غیرعادلانۀ موجود و پس از آن در امر سازندگی امور  اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگی، به تعالی، رفع ستم، استثمار و تبعیض و به برابری و رفاه انسانی در جامعۀ بدون طبقات  رسید .

ستم بر زن و مالکیت مرد بر وی ناشی از مالکیت خصوصی و سیطرۀ فرهنگ پدرسالاری‌ بوده و در تاریخ معاصر شرایط فرودستی زنان توسط نظام سرمایه داری و امپریالیسم با ابزار زیربنائی و روبنائی بازتولید شده است. در طول تاریخ، مالکیت خصوصی، حاکمیت و قدرت طبقاتی ارتجاعی همراه با سیطرۀ ایدئولوژیک دین و مذهب و فرهنگ پدرسالاری در جوامع عقب نگه داشته شده، بر زنان فرودست و ستمکش  تحمیل شده است .

در افغانستان اشغالی، ستم بر زنان تحت ستم از مجرای ستم عمدۀ امپریالیسم  بر خلق افغانستان اِعمال می شود. زنان کشور ما علاوه از محصور و زندانی ماندن در خانه، با هزار و یک مصیبت به اسارت عقب مانده ترین تبهکاران مرتجع دینی دست به گریبان اند. از همان تاریخ یک هزار و چهار صد سال قبل، یعنی زمان استیلای عرب، به زنان به عنوان یک انسان کامل نگریسته نمی شود و به عنوان ابزار جنسی به او نگاه شده و دایماٍ‌ً مورد تجاوز، آزار و اذیت، خشونت و... قرار گرفته و مورد ضرب و شتم واقع می شوند. ستم و تبعیض امپریالییستی، جنسیتى، طبقاتى، مذهبي، نژادي  و... كماكان بر زنان، بر خواهر ان و مادران ما به طور سیستماتیک اعمال شده   و سالانه هزار ها تن از زنان ستمدیدۀ ما قربانی خشونت های اشغالگران، مجاهدین، طالبان، داعشیان، زورمندان، تفنگ سالاران، صاحبان قدرت پوشالی، صاحبان زر و زور و تزویر قرارگرفته، به انواع و ذرایع مختلف ستم می کشند و جان می دهند.

همان فرهنگ منحط عرب مبنی بر ننگِ داشتن دختران، زنده به گور کردن دختر، کنیز شمردن زن و... شوربختانه در کشور عقب نگه داشته شده‌ و مستعمرۀ ما به عناوین دیگری عملی می شود. در کشور ما با اجبار و بدون رضایت دختران را در سن کودکی به دلیل فقر، در بدل تویانه و پیشکش و... خلاف میلش اش به نکاح درمی آورند و آن صغیره را به عنوان ابزار جنسی مورد تجاوز، تعدی و تحقیر قرار می دهند. چه در گذشته در دوران حاکمیت نیرو های طبقاتی تاریخزدۀ ضد زن و چه طی این بیست سال اخير دوران حاکمیت استعماری امپریالیسم و ارتجاع فئودالی و اخوانی، با افروختن آتش جنگ هاى تحميلى توسط استعمار ــ ارجاع كه زبانه و دودش ملك ما را به سرزمين سوخته بدل کرده و مردم ما را به كام مرگ و نيستى توسط اشغالگران امپریالیستی و ايادی بومی شان  كشانده  است؛ بر زنان به اشکال مختلف ستمروائی شده و در حالت ستمکشی و فرودستی نگه داشته شده اند. از هفتم ثور ۱۳۵۷ش تا امروز با به میان آمدن  نظام هاى پوشالى مزدور و مرتجع "خلقی ــ پرچمی" و اخوان تنظیمی و طالبی و قدرت گرفتن رهزنان، قاتلان و جلادان و بنيادگرايان  مرتجع و زن ستیز جهادی، طالبی، داعشی و سائر كوردلان مذهبی همراه با کمپرادوران  ریاکار؛ بيشتر از پيش زنان و مادران هموطن ما مورد ستم، آزار و اذيت و خشونت قرار گرفته اند. در این مورد گفتنی است که زنان زحمتکشان افغانستان که توسط امپریالیسم، سرمایۀ دلالی، فرهنگ مردسالار، مذهب، قوانین رسمی، عرف و سنت و ارتجاع مذهبی مورد ستم، تبعیض و نابرابری قرار داشته اند، در کانون خانواده و بیرون از آن ستم مضاعف یا دو لا را به دوش کشیده و این زنان از زنان طبقۀ حاکمۀ غرق در ناز و تنعم، فرق دارند.

بنا به یافته ها و گزارش های همه روزه از رسانه های خبری وابسته به امپریالیسم متجاوز  و نظام پوشالی، در طول سال جاری شمسی، بیش از هزار ها زن مورد تجاوز و خشونت قرار گرفته و هزاران زن و خواهران و مادران بی دفاع ما زخمی شده، به قتل رسیده و صد ها زن خودکشی کرده، خود را آتش زد ه، به شنیع ترین شکل به قتل رسیده و بیش از ده ها خبرنگار زن در همین مدت دو ماه ترور شده اند. این است تحفۀ امپریالیسم و ارتجاع هار مذهبی به زنان تحت ستم و معدود زنان بیدار میهن ما.

بر ما است تا براى آزادى و برآوردن حقوق حقۀ زنان، مادران، دختران، كودكانی كه مورد تعدی و تجاوز این اهريمنان قرار مى گيرند، به پا خاسته و فرياد آزاده زنان كشور خود را به گوش خلق هاى جهان رسانيده  و هزاران خشونت و تجاوزی  كه همه وقته در سرتاسر كشور ما توسط اشغالگران امپریالیست، زورمندان و نظام پوشالى مزدور، از جانب وطن فروشان جهادى، طالبى و تروريستان كور، زير پوشش مذهب و دين  عليه خواهران، مادران و فرزندان ما بلاوقفه صورت مى گيرد، محکوم کنیم. به دفاع از حق زنان مظلوم به پا خاسته  و انتقام خون هزاران خواهر و مادر خود را از جلادان و قاتلان خلق افغانستان بگيريم و این روز را به نام روز آزادی زنان کشور ما در تاریخ زرین مهین ما ثبت و ماندگار کنیم.

با توجه به واقعیت های زندۀ افغانستان امروزی در تحت سلطۀ قهار امپریالیسم و سیطرۀ ارتجاعی و ضد زن ارتجاع اخوانی جهادی ــ طالبی و دلالان تکنوکرات امپریالیسم، نهضت برابری طلبانۀ زنان تحت ستم، استثمار و تبعیض کشور ما، جدا از مبارزۀ ملی ــ دموکراتیک علیه امپریالیسم اشغالگر و ارتجاع فئودالی ــ کمپرادوری، شانسی برای پای گیری و تحقق آزادی زنان کشور ما ندارد. آزادی ملی و اجتماعی ستمکشان میهن اسیر ما به شمول زنان ستمکش آن، از مسیر انقلاب دموکراتیک نوین افغانستان می گذرد. همه راه های آزموده شدۀ دیگر، سرابی بیش نبوده و نیست!

نفرین بر ستیزه جویان مرتجع علیه زنان!

زنده باد جنبش برابری طلبانه و آزادیخواهانۀ زنان در سراسر جهان!